31 maj 2012

I drömmarnas trädgårdar




Det känns ju lovande att trenderna på Chelsea Flower Show i år var väldigt mycket gräs, vilda blommor och cottage gardens, passar mig alldeles utmärkt! Jag har beställt gräs till min nya rabatt ( numera kallad den svåra! ) finaste calamagrostis bracytrichia - diamantgräs, som jag ser framför mig vaja i vinden, med lite frost som glimmar på senhösten, fanns inte inne och det fanns inte rudbeckian Virgin heller, Piet Oudolfs framodlade snövita exemplar som verkar riktigt svår att få tag på, kanske senare i sommar, hoppas! Men i väntan på det och i väntan på att jag själv får vara med på CFS så tittar jag igenom bilderna från årets show och som vanligt alldeles fantastiska trädgårdar med underbara växter.



Best in show blev The Brewin Dolphin Garden designad av Cleve West, en fantastisk skapelse med murar, klippta häckar och mysticism. Det delades ut en hel del guldmedaljer bl a till en av mina favoriter; Homebase Teenage Cancer Trust Garden - skapad av Joe Swift och egentligen inte alls i min stil. Mer modern med sten och cederträ i kombination med rosttoner och vattenfång, alldeles suverän och full av detaljer som känns överraskande. Trädgården The L´Occitane Immortelle Garden av Peter Dowle är också helt magisk, han har velat fånga ön Korsikas växtliv och flyttat det till Chelsea. När jag ser bilderna känns det som stranden är i ryggen med solvarma berg bakom mig, Korsika är en av min favoritplatser, underbar natur!




Nästa år är jag på plats för CFS, garanterat, äntligen min tur och som jag och M ska kika runt, sen blir det väl lite annat i London också...Då är det även jubileum, CFS firar 100 år så det kommer säkert vara helt galet mycket folk och lika galet många blommor, vi kanske ses där?




Bilder lånade från tidningarna The Guardian och The Telegraph, tack!

5 kommentarer:

  1. De här bilderna var ju tokfina - tänk om man haft..! :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för rapport! Can´t get enough - gardenholic :)

    SvaraRadera
  3. Hej, jag följer din fina blogg sedan en tid tillbaka. Främst gillar jag trädgårdsinläggen och har blivit inspirerad av dina bilder utav din egna trädgård.Nu till min fråga - Vill du avslöja var du har köpt den fantastiska rudbeckian "Razzmatazz"? Har letat som en tok utan resultat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du läser bloggen : ) Visst är Razzmatazzen fin! Jag sprang på den på Ulriksdals trädgårdar för ngr år sen, dom hade tagit in några stycken och den var helt fantastisk. Tyvärr så har jag inte sett den efter det, bara Pink Poodle som påminner om den men den är ju inte riktigt lika fin, kolla om du kan beställa? Lycka till,
      Malin

      Radera
  4. Vad härlig känsla du har här, jättevackert. Åh utställningen som jag blev tipsad om och missade såklart...

    Tack för fin hälsning hos mig!
    Sofia

    SvaraRadera