19 maj 2011

Boksnack


Senaste veckan har jag hamnat i ett lässtim, jag har slukat böcker och varenda sekund över har gått till att läsa, Philip är ju förkyld så det har minskat aktiviteterna dagtid. Fantasiska Jellicoe road är utläst och den var ju så fin. En underbar historia om längtan efter att höra hemma och att hitta sina rötter. Men också om vänskap, att ställa upp för varandra och att känna tillit. Den är genialt skriven med två historier som löper parallellt och slutligen möts på ett otroligt fint skrivet sätt. Boken handlar om ett låtsaskrig mellan internatskoleelever, stadsbarnen och kadetterna, ett krig som styrs enligt ett protokoll skrivet för många år sedan, men av vilka? I allt detta växer också en kärlekshistoria fram, allt så finstämt berättat, och när slutet kommer så vävs personernas liv och berättelser ihop på ett genialiskt sätt. Läs boken, den är mer än värd det.


Jag fortsatte sedan med The Hunger Games - serien, tre delar, även den en rekommendation från Bokhora Johanna, och den är absolut beroendeframkallande. Jag har sträckläst, så gott det går med tre barn i maj månad (ni vet!) och så spännande, så roligt och så sorgligt. Serien är en framtidsversion där NordAmerika är uppdelad i distrikt hårt styrda av landet Panem och varje år offras barn från dom olika distrikten i The Hunger Games. Spelen går ut på att endast en vinner och för att göra det måste du döda alla dina medtävlande. Böckerna är kanske så bra just för att den kvinnliga huvudpersonen, Katniss, inte alltid är så sympatisk utan tvärtom bitvis riktigt avig. Det är spännande och jag är ju en sucker för människor med fantasi och författarinnan har ju detta i mängder. Återigen en helt annan värld och andra lagar med ett underbart persongalleri och kärlek. Även om den kärleken fortfarande, fastän jag är i tredje boken, inte fått ett svar ännu. Vem kommer hon att välja, Katniss? Och jag har bara 90 sidor kvar, klar snart med andra ord och så spännande in i det sista, slutstriden pågår just nu. Läs alla tre, dom är fantastiska utflykter från vardagen och väldigt fint berättade.




Jellicoe road av Melina Marchetta
The Hunger Games av Suzanne Collins: The Hunger Games, del 1
                                                                 Catching Fire, del 2
                                                                 Mockingjay, del 3


Tänk att min äldste denna vecka hunnit med två böcker ur Drakriddareserien, spännande historier om Tam tiggarpojken och hans äventyr, skrivna av Jo Salmson.





2 kommentarer:

  1. Tack för fina tips - inte läst någon av dem. Däremot har vi precis läst böckerna om Tam. Henrik (snart åtta) älskade dem. Nu har vi börjat på Salmsons serie om Almandrarna. Vi läser dem högt på kvällen. Mys :)

    SvaraRadera
  2. Mm thaimat är ju gott men dessvärre har vi ont om såna ställen här. Bara en massa pizzerior..
    Ha en skön kväll och jag gillar dina boktips=)

    SvaraRadera